ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ



Οδηγώντας δυτικά του Αγίου Νικολάου, στα 9 χλμ. συναντάμε  την αρχαία πόλη Λατώ, και το παραδοσιακό χωριό Κριτσά .
Ο Σήφης Αποστολάκης, έδωσε το ίδιο όνομα της αρχαίας πόλης Λατώ στο εργαστήριο μουσικών οργάνων, γιατί  θεώρησε σημαντικό ότι το εργαστήριο του βρίσκεται στους πρόποδες της αρχαίας πόλης, μιας και η κατασκευή οργάνων στο νησί του, την Κρήτη είναι από τις πιο παλιές παραδοσιακές τέχνες.

Μουσικός ο ίδιος, από τότε που κατάλαβε τον εαυτό του, ποιητής και ζωγράφος παράλληλα,  αποφάσισε το μεράκι του για τη μουσική και τις καλές τέχνες να το διοχετεύσει και σε μια άλλη εφαρμογή πιο εμπορική, όπως λέει ο ίδιος .

“Δυστυχώς αν γράφεις μουσική και στίχους αντιεμπορικούς, όπως εγώ…είναι δύσκολα τα πράγματα. Αποφάσισα να τελειώσω μια σχολή, έτσι ώστε να μπορέσω το μεράκι μου να το κάνω πραγματικότητα με άλλο τρόπο..»

Είναι  αλήθεια μιας και τα όργανα που κατασκευάζει θυμίζουν κοσμήματα.
Θες τα ξύλα που αποκαλύπτουν την προσωπικότητά τους , θέλεις η τέχνη που έχουν δουλευτεί τα όργανα και ο ήχος που βγάζουν, σε ταξιδεύουν στην παράδοση.

“…Στην Σχολή Βυζαντινών Τεχνών και κατασκευής παραδοσιακών οργάνων που εδρεύει στην Καστοριά, με πρωτοβουλία του Δήμου Καστοριάς και χρηματοδότηση της ΕΕ, δουλέψαμε όλα τα παραδοσιακά έγχορδα όργανα, από μπαγλαμά μέχρι…….σαντούρι, με τον γνωστό στην Ευρώπη οργανοποιό-κατασκευαστή κιθάρας κ. Γιάννη Παλαιοδημόπουλο.
Συγκεντρώνει φοιτητές  από όλη την Ελλάδα, και η φοίτηση διαρκεί 3 χρόνια. Είναι η μοναδική πρακτική σχολή στα Βαλκάνια, και πραγματικά έχει να προσφέρει κάτι σε μια τέχνη που χάνεται με τον καιρό γιατί περνάει μόνον από οικογένεια σε οικογένεια.
Εξάλλου και εμείς έχουμε  μια παράδοση στην οικογένεια. Ο προπάππους μου, ο ΑποστολΑντρέας έφτιαχνε λύρες στην Κριτσά, αλλά και….καρέκλες !
Ο πατέρας μου φτιάχνει όργανα στον ελεύθερο χρόνο του.

Η κατασκευή μουσικών οργάνων είχε μεγάλο ενδιαφέρον για μένα, γιατί έχεις την ευκαιρία να μελετήσεις τους προγόνους των σύγχρονων οργάνων.
Με ενδιαφέρει έτσι κι αλλιώς και η κατασκευή ιδιοφώνων, και τα υλικά που χρησιμοποιούνται σε αυτά.

Μεγάλο ρόλο για τον ήχο του οργάνου, παίζει όχι μόνο το ξύλο και η ενέργεια που
μεταδίδει, μιας και είναι ένα ζωντανό υλικό που αποδίδει διαφορετικά τον ήχο με το πέρασμα του χρόνου, αλλά κι εσύ ο ίδιος, και όχι το αν είσαι καλός σαν τεχνίτης, αλλά αν έχεις μεράκι και υπομονή μιας και ένα καλό όργανο μπορεί να σε πάρει και 1 μήνα για να κατασκευαστεί. Οι τεχνικές κατασκευής είναι παραδοσιακές, όπως αρμόζει σε ένα χειροποίητο όργανο και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι φυσικά, όπως για παράδειγμα η κόλλα αλλά και το βερνίκι. Η  διακόσμηση  είναι πάντα από ξύλο, φίλντισι ή και κόκαλο και ποτέ από πλαστικά υλικά.
Το κάθε όργανο με την πάροδο του χρόνου είναι ένας οργανισμός που ωριμάζει, και ένα καλό όργανο αν το συντηρήσεις  σωστά θα το έχουν σίγουρα και τα δισέγγονά σου. Η κατασκευή παραδοσιακών οργάνων είναι μια δουλειά που απαιτεί χρόνο, συγκέντρωση και πολύ μεράκι, δεν το κάνεις με το ζόρι, ούτε για να γίνεις πλούσιος
….κάνεις μια παράδοση να συνεχίζει να υπάρχει μέσα από σένα, γιατί μόνο τότε είναι ζωντανή.»



Στο εργαστήριο κατασκευάζονται κατόπιν παραγγελίας όλα τα έγχορδα όργανα, όπως λαϊκές κιθάρες, λαούτα Κρητικά και στεριανά, ούτι, λύρες Κρητικές, Ποντιακές, πολίτικες, παραδοσιακά Κρητικά λυράκια μπουζούκια, μπαγλαμάδες, δοξάρια.


Άρθρο Λεωνίδα Κλώντζα
Από δημοσίευση στην εφημερίδα ΑΝΑΤΟΛΗ Αγίου Νικολάου 6/10